torsdag 7. juni 2012

Undervisningopplegg om trygg bruk av Internett

I Kongsberg området er det en økning fra 8 % til 11 % fra 2011 til 2012 som blir mobbet gjennom elektroniske medier som PC, Internett og mobil. Medie- og informasjonskunnskap ved Kongsberg videregående skole 2012 viser disse resultatene. Det ble gjort en undersøkelse om unges bruk av de elektroniske mediene blant 8. klassene i Kongsberg, mars 2012.  Mer om denneundersøkelsen kan du lese her!

Dette er en av hovedgrunnene til at vi fikk i oppgave å ha et framlegg for 8. klasser om trygg bruk av internett. Klassen bestemte at vi skulle fokusere på nettsamfunn, personvern og digital mobbing under foredraget for 8. klassene. Hele klassen delte seg inn i grupper på maks 4 stykker, hvor jeg kom på gruppe med Celina, Renate og Katrine. Noen av disse gruppene ble så valgt til å ha dette framlegget for 8. klassene, men alle skulle likevel lage et opplegg. Foredraget skulle vare en skoletime, altså 45 min fordelt på disse tre temaene. Vi fordelte arbeidet slik at Celina og Renate tok personvern, Katrine tok digital mobbing og jeg fikk nettsamfunn. Vi bestemte oss også for å lage hver vår Power Point slik at vi fordelte alt arbeidet. Dette var en fornuftig løsning for at alle kunne jobbe med sitt tema også etter skoletid, i tillegg til tiden vi brukte sammen på skolen. Vi brukte også et google dokument hvor vi skrev inn “manuset” eller hva vi skulle gjøre slik at vi unngikk å bruke samme filmer eller snakke/gjøre det samme.

Vi har hatt om ungdoms medievaner tidligere i denne terminen, da lærte jeg masse. Nå etter jeg har planlagt og undervist i dette emnet har jeg fått kunnskap og en dypere forståelse, på en måte bygget videre på det jeg kunne/har lært fra før av.

http://www.dubestemmer.no/   Denne siden har vært min hovedkilde. I tillegg har jeg lært om Kongsbergs resultater ved mobbing (tallet stiger ved antall mobbede i forskjellige nettsamfunn).

Jeg har også lært om hvordan man fanger oppmerksomheten til andre elever når man har framføring, og veien fram mot framføringen.

Jeg synes jeg fikk fram det viktige i temaet mitt. Jeg brukte gode virkemidler som en Power Point uten tekst, kun bilder, filmklipp og andre animasjoner i tillegg til spørsmål i klassen hvor elevene måtte reise seg og andre aktiviteter knyttet til mitt tema. Slik jeg føler det har nok jeg lagt litt med arbeid og tid i dette foredraget enn de andre som jeg var på gruppe med. De hadde blant annet mye tekst på Power Point og leste rett av, eller hadde veldig korte foredrag, noe som gjorde at vi tok en del på sparket til slutt, selv om dette gikk bra J Ellers var det bra innholdsmessig!

Dette var lærerikt, morsomt og ikke minst trening for å snakke i større forsamlinger hvor man ikke kjenner noen.

Filmer jeg brukte i presentasjonen var:

Skjermbile: Førstesiden av Power Pointen min!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar